
Voor de een is een bedrijf beginnen leuk en spannend. De ander ziet vooral mogelijke problemen of dingen die moeten, zoals administratie en belastingen. Natuurlijk loop je tegen een aantal ‘moetjes’ aan: dingen die elke startende ondernemer moet regelen. Goed nieuws: het zijn er maar vijf. Hier vind je ze op een rij, zodat je ze een voor een kunt afvinken van je actielijst.
1. Bedrijfsnaam checken
2. Rechtsvorm kiezen
3. Bedrijf inschrijven
4. Administratie bijhouden
5. Belastingaangifte doen
Als ondernemer krijg je ook te maken met de Belastingdienst. Meestal moet je aangifte doen voor de inkomstenbelasting en omzetbelasting.
- Inkomstenbelasting
Dit is de belasting die je betaalt over je inkomen. Je doet jaarlijks aangifte inkomstenbelasting. Hierbij betaal je ook een bijdrage voor de Zorgverzekeringswet. - Omzetbelasting
Dit is de btw. Je brengt btw in rekening bij je klanten en betaalt die aan de Belastingdienst. Het verschilt per product of dienst of en hoeveel btw je moet betalen. De meeste ondernemers moeten per kwartaal aangifte omzetbelasting doen.
Belastingaangifte doen is verplicht, ook als je (nog) weinig verdient. Als startend ondernemer kun je wel verschillende aftrekposten gebruiken, waardoor je minder belasting betaalt.
Verplichtingen per branche
Dit waren ze al! De vijf verplichtingen die gelden voor alle beginnende ondernemers. Het kan zijn dat er voor jouw beroepsgroep of branche nog extra verplichtingen zijn. Zo moet je als advocaat een beroepsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten. En als je aan de slag wil als beveiliger heb je bepaalde diploma’s nodig. Als je nog vragen hebt over je verplichtingen als ondernemer, kun je contact opnemen met het KVK Adviesteam: 088 585 22 22.
Bron: KVK