
De Belastingdienst gaat in 2025 extra aandacht besteden aan de beoordeling van zakelijke kosten, onder andere bij eenpersoons-bv’s. Dit komt voort uit waarnemingen waaruit blijkt dat kostenposten regelmatig verkeerd worden verwerkt en dat leidt tot correcties (navorderingen en naheffingen). Een fiscaal dienstverlener (fd’er) speelt een belangrijke rol bij het signaleren en voorkomen van fouten rondom de aftrek van kosten in aangiften van de klanten.
De Belastingdienst vraagt aan de dienstverleners er extra alert op te zijn dat alleen zakelijke kosten worden opgenomen in de aangifte.
Veelvoorkomende fouten
Uit analyses van voorgaande jaren, zoals de jaarlijkse steekproef ondernemingen, blijkt dat veel correcties in de aangiften te maken hebben met privéuitgaven die onterecht worden opgevoerd als zakelijke kosten. Denk aan schilderwerk van een privéwoning of abonnementen om te sporten en streamingdiensten. Deze onjuiste aftrekposten komen zowel bij zelfstandige ondernemers als bij directeur-grootaandeelhouders (dga’s) van eenpersoons-bv’s veel voor.
Bij deze laatste groep ziet de Belastingdienst opvallend vaak hoge fiscale correcties in de vennootschapsbelasting en verkapte winstuitdelingen in de inkomstenbelasting. Deze hebben vaak betrekking op opgevoerde onzakelijke kosten. Bij veel correcties werd door de directeur grootaandeelhouder bij het samenstellen van de aangiften gebruik gemaakt van de diensten van een dienstverlener.
Een rol als poortwachter
Een dienstverlener kan zijn klanten helpen en bijdragen aan correcte aangiften door te letten op de juistheid van de aangeleverde informatie over de kosten die de klanten aanleveren. Het beoordelen of kosten zakelijk of privé zijn, is onderdeel van goed ondernemerschap. Hierin kan een dienstverlener zijn klanten begeleiden door vragen te stellen bij opvallende kosten zoals kosten van laptops voor gezinsleden of de aanleg van een zwembad bij een privéwoning die als verbouwingskosten van een bedrijfspand is opgenomen, en daarbij duidelijke uitleg geven over wat wel en niet aftrekbaar is. Met deze expertise dragen ze direct bij aan de kwaliteit van de aangiften.
Voorkom problemen
De Belastingdienst ziet vaak dat aftrekposten worden opgevoerd, waar overduidelijk sprake is van onzakelijke kosten. De Belastingdienst controleert actief op de juistheid van kosten in de aangiften inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting en loonheffingen. Dit draagt bij aan een eerlijke concurrentiepositie voor ondernemers en gelijkheid tussen ondernemers en werknemers in loondienst.
Dienstverleners kunnen problemen voorkomen door te zorgen dat de klant precies weet wat onder zakelijke kosten mag worden afgetrokken.
Brond: Belastingdienst